Monday, July 19, 2010

peranan lagu sebagai media

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh………



Apa itu media?

Asal usul perkataan “MEDIA” berasal daripada perkataan “ETYMOLOGY”.

Media merupakan satu alat perantaraan atau menyampaikan sesuatu maklumat atau perkara secara terus / lansung. Media membolehkan manusia berhubung dengan seluruh dunia tanpa sempadan dan batasan.

Dalam era globalisasi, manusia tidak boleh hidup tanpanya. Masyarakat kini bangun sahaja daripada tidur akan melihat kepada telefon bimbit atau surat khabar untuk menggetahui perkembangan semasa. Jika difikirkan secara logik, manusia tidak boleh hidup tanpa media. Ketiadaan media akan member kesan yang sangat ketara terhadap kehidupan masyarakat. Contoh kesan yang boleh dilihat ialah manusia akan hilang tempat berhibur.

Apa peranan Media?

Media mempunyai peranan yang tersendiri tidak kira dari segi ekonomi, politik dan sosial. Namun pada masa kini tanggungjawab sosial adalah paling banyak di tekankan oleh masyarakat. Masyarakat merasakan media merupakan tempat untuk mendapatkan keadilan. Dalam hal ini kami akan membincangkan isu mengenai peranan lagu dalam media.

Peranan lagu dalam media?

a. Member nasihat

Lagu-lagu yang dicipta mempunyai motif yang tersendiri, sebagai contoh untuk member nasihat kepada masyarakat melalui lirik yang di tulis. Contoh lagu yang member nasihat ialah lagu “OST Diari Ramadan Rafique yang berkisahkan bulan Ramadan dan hari raya. Contoh member nasihat dalam lagu ini adalah seperti :-



“Nenek selalu berpesan, jangan mengikut nafsu, jangan ikutkan, itu perangai hantu”



Dalam lirik ini menunjukkan cara masyarakat mengajar anak-anak kecil untuk berpuasa. Hal ini memperlihatkan cara media memainkan peranan sebagai penasihat kepada masyarakat. Namun masih ada kekangan terhadap persoalan “ adakah mesej yang ingin disampaikan itu dapat diterima oleh semua masyarakat? “



b. Menghiburkan masyarakat.

Melalui lagu juga dapat menghiburkan masyarakat. Namun tidak dapat ditakrifkan jenis lagu yang dapat menghiburkan masyarakat kerana setiap individu mempunyai cara yang berbeza mengadaptasikan hiburan yang di inginkan.

Sebagai contoh kita bezakan dari segi prespektif umur. Bagi kanak-kanak lebih suka akan lagu yang rancak dan mencuit hati mereka, walaupun mereka tidak memahami maksud lirik sebenar lagu tersebut. Bagi remaja pula ada setengah daripada lebih menyukai lagu yang berbentuk jiwang dan ada juga yang amat menyukai lagu berbentuk rancak yang kadangkala mereka sendiri tidak tahu maksud yang ingin disampaikan. Manakala orang dewasa kebanyakkan lebih mengemari lagu yang berbentuk rindu-rinduan dan bentuk mendayu.

Hal ini tidak dapat ditakrifkan cara sesorang individu tersebut merasakan diri mereka terhibur.



c. Meningkatkan Industri muzik.

Media juga berperanan untuk meningkatkan industri muzik. Salah satu cara yang dilakukan pihak media dalam meningkatkan industri muzik adalah memainkan dan memperkenalkan setiap muzik baru yang di keluarkan. Peningkatan industry muzik secara tidak lansung akan membolehkan ekonomi Negara akanmeningkat.

Selain itu perkenalan terhadap lagu-lagu juga akan memyebabkan masyarakat akan merasakan mereka terhibur lagi setelah bosan dengan lagu-lagu lama.



d. Menghubungkan masyarakat dengan dunia luar.

Lagu juga membolehkan masyarakat mengetaui keadaan dunia luar. Hal ini kerana selain masyarakat dapat mendengar lagu-lagu yang diperoleh daripada luar Negara, masyarakat juga dapat mengetahui keadaan Negara luar. Sebagai contoh peperangan yang tercetus diantara Israel dan palestin. Keadaan ini member peluang kepada penulis lirik untuk meluahkan dan memberitahu masyarakat tentang keadaan yang tercetus. Pelbagai cara penyampaian yang boleh dilakukan dalam hal ini sama ada berbentuk hiburan, ingatan, nasihat, simpati dan lain lain. Contoh lagu yang menceritakan tentang kedaan seperti itu adalah seperti lagu yang dinyanyikan oleh Dato’ Siti Nurhaliza Tajuddin yang bertajuk “ODA BUMI ANBIA”



Kesimpulan, mengapa lagu itu “MEDIA”?

Lagu dianggap sebagai “MEDIA” adalah ianya sejajar dengan peranan media itu sendiri iaitu menjadi perantaraan alat perhubungan sama ada secara lansung atau tidak lansung. Dalam hal ini akan melihatkan keberkesan media memainkan peranan tersebut. Komunikasi yang terlibat dalam penyampaian peranan adalah komunikasi verbal yang sehala. Hal ini kerana pengantar (penulis lirik dan composer) cuba memainkan peranan dalam menyampaikan infomasi, mendidik, menghibur, mempengaruhi dan lain-lain. Dalam konteks komunikasi sehala adalah disebabkan pengantar hanya menyampaikan saja segala maklumat tanpa mahukan maklum balas daripada penerima (masyarakat). Hal ini jelaslah bahawa, lagu merupakan suatu media yang dapat menghubungkan masyarakat terhadap dunia luar tanpa sempadan.

Lampiran Album.



 

No comments: