Sunday, August 8, 2010

Mengapa media penting? bagaimana media mempengaruhi?

soalan :A. Mengapa media penting?
             B. Bagaimana media mempengaruhi?
              - berikan contoh-contoh peribadi anda dipengaruhi
              - berikan contoh-contoh yang disebut oleh literatur kajian.

A. Mengapa media penting?

Media mempunyai peranan yang tersendiri dalam diri masyarakat. Hal ini kerana, media merupakan sumber rujukkan yang paling mudah diperoleh dan paling digemari oleh setiap lapisan masyarakat tidak kira muda atau pun tua. Media penting dalam kehidupan masyarakat kerana media memainkan peranan yang tersendiri. Antara kepentingan media adalah :-

1. Media adalah sebagai pemerhati

     Media sebagai pemerhati boleh dibahagikan kepada iaitu memberi amaran dan instrumental. Media sentiasa memerhati dalam kehidupan sekeliling masyarakat iaitu memerhati setiap kejadian yang berlaku di sekitar kita. Hasil pemerhatian yang diperolehi media tersebut akan disebarkan kepada masyarakat. Perkara yang disebarkan tersebut sama ada sebagai tanda amaran atau instrumental adalah bergantung daripada hasil pemerhatian.

     Selain itu, media juga penting sebagai perhubung. Media berkebolehan mengabungkan elemen dalam kalangan masyarakat. Sebagai contoh iklan. Media memaparkan produk-produk yang dikeluarkan oleh sesebuah syarikat bagi memberitahu masyarakat tentang produk tersebut disamping memujuk (kaedah Persausive) masyarakat untuk masyarakat membeli produk tersebut. Dalam hal ini secara tidak lansung menghubungkan pengeluar produk dengan masyarakat disamping mengabungkan " Produk Penggeluaran" sebagai elemen.

     Media juga penting sebagai penghibur masyarakat. Jika tiada hiburan didalam dunia ini pastinya manusia didunia ini akan terus tertekan. Hiburan itu sendiri memainkan peranan menghiburkan masyarakat. Masyarakat akan mencari hiburan apabila seharian penat bekerja atau melakukan aktiviti seharian yang memenatkan. Oleh itu, media memainkan peranan menyalurkan hiburan tersebut kepada masyarakat. Tidak kira sama ada dalam bentuk cetakkan atau melalui elektronik.

4.Menurut Mc Quail dalam bukunya  Mass Communication Theories (2000 : 66 ) ada enam perspektif peranan media iaitu;

  • "window on event and experience"-Media dipandang sebagai tetingkat yang membolehkan khalayak melihat perkara atau sesuatu yang sedang berlaku di luar pengetahuan seseorang.Dalam erti kata lain media merupakan saranan belajar  untuk mengetahui pelbagai peristiwa.
  • "a mirror of event in society and the worl, implying a faithful reflection "-Media dianggap sebagai cermin kepada pelbagai peristiwa yang ada dalam masyarakat dan dunia .

  • "Garekeeper "-Media juga dianggap sebagai penapis yang memilih berbagai hal untuk diberi perhatian atau tidak.media sentiasa memilih isu,maklumat atau bentuk content yang lain berdasarkan standart para pengelolanya.

  • "Guide "-Media juga dikenali sebagai penunjuk jalan atau interpreter,yang  menterjemahkan dan menunjukkan arah atas pelbagai ketidakpastian atau alternatif yang pelbagai.

  • "forum "-Media turut dikenali sebagai forum untuk mempresentasikan berbagai maklumat dan idea-idea kepada khalayak,sehingga memungkinkan terjadinya tanggapan dan maklum balas.

  • "interlocuter"-Media turut dikenali sebagai interlocuter yang tidak hanya sekadar tempat berlalu lalangnya maklumat ,tetapi juga pasangan berkomunikasi yang membolehkan berlakunya interaktif.



B. Bagaimana media mempengaruhi? - berikan contoh-contoh peribadi anda dipengaruhi media.
    
     Media boleh mempengaruhi manusia dalam pelbagai bentuk. Antara bentuk yang membolehkan media mempengaruhi manusia adalah dari segi minda dan fikiran, hati, naluri, emosi, nafsu, dan banyak lagi. Perkara ini boleh dilihat secara lansung atau tidak lansung bergantung kepada individu itu sendiri. Selain itu, untuk melihat sama ada media dapat mempengaruhi seseorang dengan memerhatikan sikap individu tersebut sama ada berubah arau puntidak.

      Saya Doraisi Anak Deying juga terpengaruh dengan media. Hal ini dapat dilihat melalui media cetak. Saya seorang yang amat suka membaca novel. Novel yang seringkali saya baca adalah daripada terbitan Alaf21. Apabila saya membaca novel, saya boleh atau dapat membayangkan seolah-olah apa yang saya baca itu adalah benar terjadi. Kadangkala ketika saya membaca novel saya akan menangis jika ianya menyedihkan dan saya juga boleh ketawa jika ia melucukan hati saya. Oleh itu boleh saya katakan bahawa media mempengaruhi diri saya.

     Saya Norshamira Binti Abdul Rahman mempunyai persepsi yang tersendiri bagaimana media mempengaruhi diri saya. Saya amat terpengaruh dengan media elektronik terutamanya. Hal ini kerana saya amat suka terhadap rancangan yang berbentuk fesyen dan kecantikkan. Saya bukan seorang yang terlalu obses terhadap kecantikkan tetapi saya amat suka melihat dan mempelajari cara untuk menghiaskan diri. Antara rancangan yang amat saya gemari ialah NONA, slimworld, Apa kata Wanita, Fesyen Show dan banyak lagi. Saya amat terpengaruh dengan rancangan seperti ini sehinggakan kadangkala saya meniru aksi-aksi yang dilakukan oleh model didalam bilik. Saya juga sering melakukan make over terhadap rakan sebilik saya kerana saya suka akan kecantikkan. Oleh itu, saya mengakui bahawa saya seorang yang telah terpengaruh dengan media.

     Saya Nur Farahain Binti Japar menyatakan bahawa hampir seratus peratus (100%) diri saya di pengaruhi oleh media dari Korea terutamanya dari segi hiburan seperti drama-drama korea, lagu korea, majalah mengenai artis korea dan banyak lagi. Saya mula terpengaruh dengan hiburan dari Korea ini apabila saya mengenali sekumpulan artis Korea iaitu Super Junior. Hal ini membuatkan saya sanggup membeli album dari Korea secara online dan mestilah ianya original. Lain hal pula ketika saya menonton televisyen yang menyiarkan drama, rencana, realiti show, dan lain-lain, kerana saya aka pastikan bahawa saya tidak melepaskan walau satu episod sekalipun. Selain itu, ketika di rumah saya akan pastikan bahawa alat kawalan jauh akan sentiasa bersama saya agar keluarga saya tidak mengganggu atau mengalih rancangan lain ketika saya menonton sebarang bentuk hiburan dari Korea tersebut. Oleh kerana saya terlalu terpengaruh dengan hiburan dari Korea, telah mendorong saya untuk mempelajari Bahasa Korea pada masa akan datang. Saya sedikit sebanyak dapat menuturkan bahasa Korea yang mudah walaupun dengan hanya belajar sendiri. Ole itu, saya mengakui bahawa media sememangnya mempengaruhi diri saya. 
Berikan contoh-contoh yang disebut sebagai literatur kajian

 GLOBALISASI MEDIA
Di  Indonesia, imbasnya adalah munculnya majalah-majalah Amerika dan Eropah versi Indonesia seperti Bazaar,Cosmopolitan,Spice,FHM (for Him Magazine )Good Housekeeping, Trax dan sebagainya.Begitu juga dengan program-program tayangan dan rakaman yang membanjiri tanpa dapat dibendung.

Lantas bagaimana bagi negara membangun seperti Indonesia menyinkap fenomena trnformasi media terhadap perilaku measyarakat dan budaya ?Bukankah globalisasi media dengan segala nilai yang dibawanya seperti televisyen , radio ,majalah ,buku ,filem ,vcd ,dan terkini internet sedikit sebanyak mempengaruhi kehidupan  masyarakat.

Masyarakat Indonesia sedang mengalami serbuan yang hebat dari berbagai produk ponografi berupa tabloid ,majalah ,buku bacaan di media cetak, televisyen ,radio ,dan terutamanya adalah peredaran vcd.Walaupun media ponografi bukan barang baru bagi Indonesia ,tetapi tidak pernah dalam skalaseluas sekarang.Bahkan beberapa orang luar seperti negara-negara lain yang menganggap Indonesia sebagai
 " Syurga Ponografi " kerana sangat mudahnya mendapat produk-produk ponografi dan harga jualannya
juga murah.


Kesimpulannya,peranan media dalam menguasai diri masyarakat adalah besar dan tinggi.Media merupakan saluran perantara yang penting dalam kehidupan masyarakat.Oleh itu,Produk-produk yang dihasilkan oleh media berjaya mempengaruhi masyarakat.Kenyataan ini dapat dilihat melalui peristiwa atau fenomena sosial yang berlaku di negara Indonesia.Dengan itu,media hendaklah memainkan tanggungjawab yang besar dalam melindungi maruah sesebuah negara.

RUJUKAN:

file:///E:/GoogleTranslate-files/translate-c.htm

Drs.Hadiono Afdjani,MM Dampak Globalisasi Media Terhadap Masyarakat Dan Budaya Indonesia

No comments: